Kundcase: Redovisning, lönehantering och rådgivning

För att kunna hålla fullt fokus på kärnverksamheten outsourcade man nästan från start ekonomihanteringen till Aspia.

50
2009
70 MSEK (2018)
Aspia i Skellefteå
2019-02-04

Från studentköket till lönsamt superföretag

På knappt tio år har dataspelsföretaget Arrowhead Game Studios gjort en sällsynt framgångsrik resa – utan att tappa leklusten. För att kunna hålla fullt fokus på kärnverksamheten outsourcade man nästan från start ekonomihanteringen till Aspia.

Spagetti med budgetköttbullar och ständig spelutveckling. I det enkla studentköket i Skellefteå satt 5 spelsugna studiekamrater och skapade Magicka 2D i en kombination av stor lekfullhet och stenhårt arbete. Bara månader senare hade spelet utsetts till Game of the Year vid den prestigefulla Swedish Game Awards. Idag är man 50 personer vid Hammarbykajen i Stockholm.

Våren 2009 bildade kvintetten Arrowhead Game Studios och flyttade in på Campus i Skellefteå. Sedan dess är resten bokstavligen historia. För är det något som gjort att Arrowhead på ett decennium flugit i rätt riktning och landat vid dagens 50 anställda med stora spelprojekt i pipeline, så är det just jakten på de briljanta berättelserna.

Malin Hedström, Studio Director, var en av de där fem i det västerbottniska studentköket:

– När vi startade var målet aldrig att bli ett stort företag. Vi ville förändra spelbranschen. Vi var trötta på och lite missnöjda med hur likriktade alla spel var. Våra skulle istället vara både utmanande, ge utrymme för spelarens egen kreativitet och vara sociala. För oss är spel en social upplevelse där man pratar och delar upplevelser med varandra, med sin familj och sina vänner. 

Vår målsättning är tydligt uttalad - att utveckla spel. Aspia har definitivt hjälpt oss att bli ännu bättre på våra starkaste intresseområden.
Malin Hedström
Studio Director, Arrowhead Game Studios



DI Gasellföretag och Superföretag i Veckans Affärer

Arrowhead har uppenbarligen lyckats med sin ambition. Under flera år har man varit ett av DI:s Gasellföretag. Och både 2017 och 2018 har Arrowhead utsetts till ett av Sveriges Superföretag av Veckans Affärer för sin lönsamhet, finanskoll och sitt snabbväxande. Vägen till den globala spelvärlden gick via Helldivers, första samarbetet med Sony Interactive i USA. 

Outsourcat ekonomihanteringen

För att kunna hålla fullt fokus på kärnverksamheten samarbetade Arrowhead nästan från start med Aspia, som då var en del av PwC, i hemstaden Skellefteå. Samarbetet fortsätter än idag. Medan Arrowhead står för idé, utveckling och design kring sina spel, sköter Aspia allt som rör lönehantering, redovisning och rådgivning. 

– I början fungerade det att enbart fokusera på den direkta spelutvecklingen, men ju fler vi anställde desto mer administration blev det. I och med flytten till Hammarbykajen i Stockholm förra sommaren tog vi ett helhetsgrepp, för att se över och ytterligare förbättra våra processer.

Aspia hjälpte Arrowhead att helt digitalisera ekonomihanteringen för att effektivisera och förenkla den ytterligare.

En av åtgärderna som Aspia hjälpte dem att genomföra var att helt digitalisera ekonomihanteringen för att effektivisera och förenkla den ytterligare.

– Vår målsättning är tydligt uttalad: Att utveckla spel, allt vi gör ska leda till detta. Aspia har definitivt hjälpt oss att bli ännu bättre på våra starkaste intresseområden.

Personliga kontakter på Aspia

Att relationen blivit personlig genom åren råder det inga tvivel om.

– Vi jobbar fortfarande med samma gäng på Aspias lokala kontor. Det fungerar utmärkt, trots distansen. Vi håller kontakten med hjälp av telefon- och videomöten.

Vill ni outsourca ekonomiavdelningen?

Lämna dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss!

Daniel Kitti

Kundansvarig på Aspia
Daniel Kitti arbetar som rådgivare vid Aspias kontor i Skellefteå.
daniel.kitti@aspia.se