I samband med försäljning av den tidigare familjeägda hobbykedjan Panduro skedde en omorganisation på finansavdelningen. Ny kompetent personal behövde tas in snabbt. Lösningen blev en interimskonsult från Aspia – som inte bara sköter redovisningen utan även har i uppgift att effektivisera Panduros processer.
Panduro är marknadsledande på hobbymaterial i Europa och har – inte färre än – 114 butiker i sex länder. Men allt började i betydligt mindre skala, nämligen med att spanskättade Carlo Panduro började tillverka egna souvenirer och smycken i efterkrigstidens Danmark. Hans son Jörgen anslöt sig snart till familjeverksamheten och började sälja hobbymaterial till den offentliga sektorn. I mitten av 1950-talet öppnades den första Panduro-butiken i Köpenhamn och i början av 1960-talet gick resan över Öresund och Panduros första svenska butik öppnade i Malmö. Och resten är… hobbyhistoria.
För ett år sedan bestämde sig familjen för att sälja företaget vidare till Lekolar. Under försäljningen skedde en omorganisation, av exempelvis finansavdelningen, som skapade plötsliga nya rekryteringsbehov.
Timing är A och O i Aspias interimaffär och det visade sig att nyanställda konsulten Maria Ladan skulle passa in på Panduros behov som handen i handsken.
– Jag och Maria åkte ut till Panduro och träffade Stefan Rydén för att få koll på Panduros behov mer i detalj och diskutera tänkbara lösningar, säger Martin Möllerberg, tidigare ansvarig för Interim Consulting region Öresund.
Det här är en interimskonsult |
– Vi hade ett jättebra möte och kort därefter beslutade sig Panduro för att ta in Maria som konsult för interimsuppdrag.
Maria Ladan gick in och axlade rollen som redovisningsekonom för Norge och Danmark. Det betyder att hon jobbar med den löpande dagliga bokföringen och månadsbokslut.
– Utöver det har jag som uppdrag att kartlägga dagens processer, göra en konkurrensanalys och effektivisera och digitalisera Panduros arbete, säger Maria Ladan. I och med uppköpet har Panduro i dag betydligt högre krav på sig och behöver få till en mer effektiv organisation.
Hon trivs fantastiskt bra på bolaget som fortfarande har kvar sin familjära känsla och det är fin stämning mellan kollegorna.
Maria är den andra interimkonsulten som Panduro tar in från Aspia. Den första konsulten var de så nöjda med att det blev en anställning.
Utöver interimslösningar har Panduro outsourcat sitt arbete med årsredovisningar till Aspia i flera år.
– När vi jobbade tillsammans med årsredovisningarna fick jag ett väldigt bra intryck av Aspias konsulter. De är proffsiga och kompetenta. Därför var det naturligt att kolla med dem även om en interimslösning, säger Stefan Rydén.
|
Stefan Rydén kan se många positiva effekter och resultat av den här typen av lösning och menar att en konsult kan gå in med ett driv som sparrar hela det befintliga teamet och hjälpa det att utvecklas.
– När man tar in en interimskonsult får man egentligen en person som är överkvalificerad för uppdraget, med väldigt bred erfarenhet. Maria har verkligen kunnat hjälpa oss med att titta över vad vi gör bra i dag och vad vi kan göra ännu bättre.
Genom en interimslösning får Panduro också tillgång till hela Aspias samlade kunskap, tillägger Mara Ladan.
– Utöver det faktum att vi interimskonsulter har bred erfarenhet eftersom vi är ute hos olika företag, så får ju faktiskt Panduro tillgång till Aspias samlade kunskap. Kan inte jag en fråga finns det alltid någon annan som kan svara!
Ring eller mejla oss för alla frågor och funderingar om ditt företagande.
foretagarcenter@aspia.se 010-210 33 10Tveka inte att lämna dina kontaktuppgifter – vi hör av oss så snart vi kan.