Kundcase: Digitalisera ekonomiarbetet

Specialsnickeriet i Tingsryd startades av fyra träälskande kompisar för 20 år sedan. Med Aspias hjälp har de effektiviserat verksamheten.

9
1992
12 MSEK (2019)
Aspia i Växjö
2020-11-26

”Tre timmars jobb går i dag på tre minuter”

Golfproffset Henrik Stenson har en. En specialtillverkad dörr från Specialsnickeriet i Tingsryd, alltså. Företaget som startades av fyra träälskande kompisar för 20 år sedan levererar i dag dörrar av vackraste hantverk till hela landet. Med hjälp av både Aspia och Almi har de fått hjälp att effektivisera verksamheten.

Det var för ungefär sju år sen som de bestämde sig. De fyra grundarna som egentligen bara hade startat sitt snickeri för att ha ett kul jobb var beredda att växa.

Vi kände att det var dags att bli ett ”riktigt företag”. Våra barn började bli stora och vi hade mer tid att satsa och våga försöka göra vinst i verksamheten, säger Jimmy Olsson, en av grundarna till Specialsnickeriet. Tack vare Almi som gjorde en genomlysning av företaget fick vi helt ny energi och växte från 4–9 personer och 7–12 miljoner i omsättning på bara några år.

Jimmy Olsson och hans kollegor var på de klara med att företagssatsningen krävde en digitalisering av verksamheten. Och för att digitalisera ekonomin tipsade Almi om Aspia.
Delägare Specialsnickeriet 2
De fyra grundarna av Specialsnickeriet i Tingsryd.

Fast på kontoret varje söndag

Vid den här tiden hade Specialsnickeriet ett totalt manuellt faktureringssystem. Ett system som till exempel bidrog till att Jimmy Olsson spenderad ca tre timmar på kontoret varje söndag för att stansa in och skicka fakturor.

Det var ett väldigt tidskrävande jobb. Dessutom var det den ständiga oron över vad som skulle hända om min dator blev stulen eller skulle gå sönder. I dag har vi allt i molnet vilket innebär en helt annan säkerhet, säger han.

Företaget flyttade över bokföringen till Aspias digitala app MyBusiness som jobbar mot systemet Fortnox – och på den vägen är det.

Samtliga leverantörsfakturor och företagets egna fakturering sker i dag digitalt. Inte en enda faktura behöver registreras utan allt går automatiskt.
Jimmy Olsson
Delägare Specialsnickeriet

Jämnare kassaflöde

Samtliga leverantörsfakturor och företagets egna fakturering sker i dag digitalt. Inte en enda faktura behöver registreras utan allt går automatiskt. Det ger inte bara mer tid till annat – även ett betydligt mer jämnt kassaflöde i bolaget.

Vill du veta hur Aspia kan hjälpa er att digitalisera ekonomiarbetet?

Läs mer här

- Pang sa det och så föll allt på plats! I dag gör vi allt digitalt och istället för 20–25 pärmar per år så blir det typ bara två – det är lite skillnad… Bokföringsbiten är inte heller lika sårbar längre, det står inte och hänger med mig utan Aspia kan gå in och ta över om något händer. Men det bästa av allt är att Fortnox är integrerat mot banken så att summorna alltid på öret stämmer. Innan fattades det alltid någon peng när det var dags för avstämning eller bokslut.

Aspia hjälper även Specialsnickeriet med bokslut och stöttning i skattefrågor när det behövs.

Fokus på verksamheten

Viktigt fokus för att fortsätta växa är att hitta de kunder som verkligen värdesätter snickeriets unika hantverk. Det kräver fler kundmöten.

- I dag hinner jag vara ute mycket mer och möta potentiella kunder, säger Jimmy Olsson. I dag tar det administrativa arbete som tidigare tog mig tre timmar kanske tre minuter – nu kan jag istället fokusera på att få företaget att växa.

Vill du digitalisera ditt ekonomiarbete?

Lämna dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss!

Helena Henriksson

Kundansvarig på Aspia
Helena Henriksson är auktoriserad redovisningskonsult och arbetar på Aspias kontor i Växjö.