2019-09-11

Franchise kan vara både bekvämt och tryggt för dig som vill starta företag – men också bra för dig som är redo att expandera. Det finns dock en del att tänka på för att få till ett lyckat samarbete.

Ett franchisebolag börjar ofta som många andra: en driven person startar ett nytt företag. Den stora skillnaden kommer när det är dags att expandera verksamheten. Istället för att starta nya enheter själv blir företagaren franchisegivare och låter andra personer kopiera konceptet mot en avgift. Det ger franchisegivaren möjlighet att expandera utan särskilt mycket kapital, och det ger franchisetagaren möjlighet att starta eget med ett bevisat koncept.

Franchiseavtalet måste vara utformat så att det blir lönsamt för båda parter.

Men, för att nå dit måste franchiseavtalet vara utformat så att det blir lönsamt för båda parter. Om avgifterna är för höga jämfört med vad franchisetagaren får ut kan hen lika gärna starta ett eget företag. Och om grundaren inte får betalt finns ingen anledning för den personen att lägga tid på att hjälpa tagarna.

Franchisegivaren måste vara lönsam

Franchise har traditionellt mest funnits inom retail och restaurang men i dag ser man det i alla möjliga olika verksamheter. Den gemensamma nämnaren för dem som lyckas bra är att franchisegivaren har kört sitt koncept tillräckligt länge för att visa att det är lönsamt. Om inte grunden fungerar kommer nämligen inte franchisebolagen heller att göra det.

Nyfiken på franchise? Vi hjälper dig komma igång!

Sen kan man bestämma sig för att lägga upp samarbetet på olika sätt: vissa franchiseavtal styr tagarna ner på detaljnivå, andra avtal ger franchisetagarna betydligt mer frihet att bestämma själva. Vilket man ska välja är en smaksak och handlar mycket om hur man är som person.

Så hittar du rätt franchisetagare

För att franchisebolaget ska lyckas måste du som givare vara noggrann när du letar franchisetagare. Delar ni samma värderingar, tror tagaren på ditt koncept och är personen beredd att satsa det som krävs? Se det som en rekrytering, och en väldigt viktig sådan. I dag är det inte ovanligt att man gör bakgrundskontroller för att säkerställa att allt ser bra ut. Allt för att skapa en långvarig relation.

Fundera i förväg på hur detaljerat du vill att franchiseavtalet ska vara och tänk på att det krävs engagemang från dig för att kedjan ska fungera. Ett vanligt misstag är att franchisegivare lutar sig tillbaka och tror att pengarna ska rulla in automatiskt, men då tenderar tagarna att tröttna och gå vidare istället.

Är du som franchisetagare rätt person för jobbet?

Att bli franchisetagare är ett relativt riskfritt sätt att starta företag eftersom du vet att konceptet redan fungerar. Du behöver inte heller kunna allt om att starta företag eftersom du får ett färdigt koncept att jobba med. Du får också stöd och råd och vägledning från din franchisegivare, för att inte tala om att du får kollegor bland de andra franchisetagarna.

Att bli franchisetagare är ett relativt riskfritt sätt att starta företag eftersom du vet att konceptet redan fungerar.

Men, du blir också låst av ditt franchiseavtal. Är du en fritänkande entreprenör som vill göra på ditt eget sätt kanske du ska överväga något annat. Var också beredd på att franchisegivaren äger rätten att löpande korrigera erbjudandet för att skapa konkurrenskraft.

Viktigt att utveckla kedjan tillsammans

En lyckad franchise bygger på att båda parter gillar att jobba med andra så man måste hitta givare respektive tagare som vill utveckla kedjan tillsammans. Ju striktare avtal, desto svårare kan det vara att hitta tagare, och vill du som franchisegivare bestämma allt själv kanske det är lika bra att starta egna filialer och anställa platschefer istället.

För franchisegivaren är det också viktigt att löpande hålla koll på vad som händer. Ta in siffror regelbundet från dina tagare och jämför vilka som går bra och vilka som går mindre bra. Försök att identifiera varför och sprid sedan best practise och goda exempel för att utveckla hela kedjan.

Franchise

Aspia kan franchise

Vi på Aspia hjälper franchisegivare och tagare med löpande ekonomihantering, samt tar fram utbildning och handböcker för franchisetagare. Vi kan också stötta med rapportering och benchmarking av hur det går för de olika tagarna.


Helene Floberg
Författare av detta blogginlägg:

Helene Floberg

Helene Floberg jobbar med affärsutveckling och försäljning på Aspia i Stockholm.