Publish date 2025-01-28
Reading time Lästid: 4 min

HR:s roll i företagsförändringar: Fusioner, uppköp och övergångar


 Arbetsrättsliga krav och 5 tips för att lyckas med en  verksamhetsövergång.

Verksamhetsövergång Vilket arbete gör HR? 

En verksamhetsövergång innebär att en verksamhet övergår från en arbetsgivare till en annan arbetsgivare. Det kan vara allt från att en koncern ändrar bolagsstrukturen till att ett företag köper delar av eller hela verksamheten i ett annat bolag. För HR innebär verksamhetsövergång både ett stort strategiskt och operativt arbete, eftersom det är viktigt att säkerställa att lagkrav uppfylls samtidigt som kulturella utmaningar hanteras.

Två viktiga arbetsrättsliga krav att ha koll på vid en verksamhetsövergång

 

  1. Information och förhandlingsskyldighet vid fusion, uppköp eller övergång

    Arbetsgivare som omfattas av kollektivavtal är skyldiga att alltid informera och förhandla med den fackliga organisationen innan beslut fattas angående verksamhetsövergångar. Denna förpliktelse åligger både säljaren och köparen. Komplexiteten kring verksamhetsövergångar inom arbetsrätten beror på att regler och villkor är reglerade i lagar, kollektivavtal samt individuella avtal.

  2. Anställningsvillkor vid företagsförändringar  

    Vid en verksamhetsövergång övergår själva anställningen automatiskt, och samma gäller för anställningsvillkoren. Dock har en anställd möjlighet att avstå från erbjudandet att övergå till den nya verksamheten, men kan då riskera uppsägning på grund av arbetsbrist.  Enligt bestämmelserna i 6 b § LAS överförs anställningsvillkoren oförändrade till den som tar över verksamheten och är skyddade i ett år efter övergången enligt den så kallade ettårsregeln. De anställda som övergår behåller även sin tidigare anställningstid och intjänad semester.  

Att navigera genom en verksamhetsövergång på ett strukturerat och omsorgsfullt sätt kan vara utmanade.

 

Fem tips för att lyckas med en verksamhetsövergång

Att navigera genom en verksamhetsövergång på ett strukturerat och omsorgsfullt sätt kan vara utmanade. Vi vill därmed dela med oss av fem tips för att lyckas med en verksamhetsövergång: 

  1. Skapa en tydlig övergångsplan
    För att säkerställa att saker sker i rätt ordning är det viktigt att ha en detaljerad plan för hur övergången ska gå till. Tidsramar, ansvarsfördelning och milstolpar är delar som planen bör inkludera. En tydlig plan bidrar även till att samtliga involverade parter är förberedda på vad, när och hur förändringar sker. 

  2. Tidig och tydlig kommunikation
    En övergång i verksamheten innebär att många medarbetare kommer känna oro. För att bygga förtroende och skapa en känsla av delaktighet är det därmed betydelsefullt att förmedla kommande förändringar så tidigt som möjligt, exempelvis i form av regelbundna informationsmöten. Att ha ett forum för att besvara frågor eller ta emot feedback är även att rekommendera.

  3. Kulturintegration
    Att slå ihop olika företagskulturer vid en verksamhetsövergång kan vara utmanade, men det skapar också möjligheter att ifrågasätta gamla sanningar. För att underlätta sammanslagningen och främja förståelse mellan nya och gamla medarbetare är det fördelaktigt att boka in olika former av utbildningar och team-building aktiviteter.

  4. Uppföljning och långsiktigt stöd
    Verksamhetsövergångar tar tid, och det är viktigt att fortsätta stödja medarbetaren och följa upp arbetsmiljön och anställdas trivsel, även efter att den formella verksamhetsövergången är genomförd. Under det första året bör fokus finnas på att korrdinera insatser för att underlätta integrationen på lång sikt.

  5. Engagemang
    Att skapa engagemang är alltid en viktig faktor, och inte minns vid en verksamhetsövergång där det kan upplevas en osäkerhet inför bolagets och anställdas framtid. Det är därmed av stor betydelse att kommunicera om företagets utvecklingsplaner och de möjligheter som det kan komma att resultera i för medarbetarna, för att på så sätt bidra till att behålla engagemang och talang.

Står du inför en företagsfusion, uppköp eller verksamhetsövergång? Vi hjälper dig!

 

Författare av detta blogginlägg:
Rebecca Noring
Rebecca Noring arbetar som HR-konsult på Aspias kontor i Malmö.