Publish date 2022-04-04
Reading time Lästid: 5 min

Så kan ekonomitjänsten Aspia Go hjälpa småföretagare

För aktiebolag med upp till tre anställda har Aspia utvecklat den digitala tjänsten Aspia Go. Som en egen ekonomiavdelning – direkt i mobilen. Maja Wikström, Kundansvarig för Aspia Go, Anna Annell, Tjänsteansvarig och Reené Zetterholm,  Auktoriserad redovisningskonsult, berättar om fördelarna med tjänsten och hur den fungerar i praktiken.

Vad är Aspia Go?
Aspia Go är en digital och ständigt tillgänglig redovisningstjänst för småföretagare. Tjänsten är utvecklad ur ett mobilperspektiv för att användarna i realtid ska få löpande koll på företagets ekonomi. Appen heter MyBusiness och här kan du exempelvis betala fakturor, skanna kvitton till din digitala bokföring och göra löneutbetalningar.

Vilka är de främsta fördelarna?
Syftet med tjänsten är att företagare ska kunna fokusera på det de gör allra bäst. Appen berättar när det finns något att agera på, exempelvis betala en faktura, betala ut lön och deklarera arbetsgivardeklarationen. Andra fördelar är att Aspia Go består av ett team erfarna medarbetare som alltid svarar dig inom 24 timmar om du har en fråga. Skulle det dyka upp andra frågor som rör ditt företagande kan Aspia Go ta hand om det också. Bäst av allt är att du varje månad får en avstämd månadsrapport med tillhörande analys över hur ditt företag mår och om något avviker.

Läs mer om Aspia Go - din egen krångelfria ekonomiavdelning direkt i mobilen 

För vem passar Aspia Go?
Tjänsten är till för små aktiebolag med upp till tre anställda inklusive ägaren. I dagsläget kan du ansluta holdingbolag, tjänste- och konsultfirma, bygg- eller hantverksföretag, fastighetsförvaltare, friskvårds- och hälsoföretag, service- och handelsbolag samt transport- och logistikföretag till Aspia Go. Appen är direkt kopplad till banken, som idag har stöd för Handelsbanken, SEB och Swedbank.

Hur fungerar bokföringen?
Bokföringen sker i realtid, för att undvika att du har en hög med kvitton och fakturor att hantera i slutet av varje månad. När du har en leverantörsfakura att hantera i din bokföring gör du detta direkt i appen. Appen tolkar texten som står på din leverantörsfaktura och ger dig ett bokföringsförslag. Stämmer det som appen föreslår så är det bara att trycka vidare och en verifikation skapas. Vill du justera något så kan du direkt söka i kontoplanen. Är du osäker på hur något ska konteras kan du alltid fråga oss i teamet.

Vad ingår i tjänsten?
I Aspia Go ingår de tjänster som vi ser att alla företag behöver. Grundpaketet är därför välutformat för att kunderna bara ska behöva betala för sådant de verkligen använder. Tjänsten är ett abonnemang där du betalar från 2 050 kronor ex moms per månad . I priset ingår bland annat affärsplattformen MyBusiness, månadsrapportering, årsbokslut, årsredovisning och bolagets inkomstdeklaration. Utöver det kan du köpa till tjänster som exempelvis deklaration av K10-blanketten och bilförmånsberäkning.

Hur byter jag till Aspia Go?
Använder du Fortnox så kopplar vi bara på oss på ditt nuvarande system. Använder du något annat system behöver vi en SIE4-fil, som är en exporterad fil med din bokföring. Den importerar vi sedan direkt i vårt system. Inget är alltså särskilt krångligt och vi hjälper dig hela vägen.

Vad händer om företaget växer till fler än tre anställda?
En av de stora fördelarna med Aspia är att du aldrig växer ur Aspia även om du växer ur Aspia Go. Inom bolaget finns tillgång till allt från redovisningsspecialister till skatterådgivare. Så även om företaget växer och blir fler än tre anställda så befinner du dig i samma miljö med samma kompetens som har all tillgång till all historik i företaget.

Om du vill byta till Aspia Go, funderar på att starta eget företag eller har frågor som rör företagande generellt – hör gärna av dig till Aspia så guidar vi dig!

Kontakta oss

Författare av detta blogginlägg:
Maja Wikström
Maja Wikström är redovisningskonsult och gruppchef på Aspias kontor i Borås.